Trudności w komunikacji z seniorem – z czego wynikają?

Rozmowy są nieodłącznym elementem relacji międzyludzkich. Służą załatwianiu spraw, wyrażaniu potrzeb, emocji i budowaniu więzi. Niemniej rozmowy z osobami starszymi nie zawsze należą do łatwych i przyjemnych. Dlaczego tak się dzieje? Jak rozmawiać z seniorami, aby uzyskać wzajemne zrozumienie?

Podeszły wiek niesie za sobą pewne konsekwencje – więcej rzeczy staje się niezrozumiałych w postępującym świecie, więcej kwestii może drażnić lub budzić wątpliwości. Czeka to każdego z nas, dlatego warto osobom starszym okazać zrozumienie i dozę cierpliwości. Komunikacja z seniorami nie musi przebiegać w napiętej atmosferze, ani też nie należy jej unikać. Warto zatroszczyć się o jakość rozmowy ze starszym pokoleniem, które wciąż ma wiele niebywale interesujących treści do przekazania. To niepowtarzalna okazja do wysłuchania wspomnień, historii czy legend, ale też wspólnej dyskusji.

Skąd bierze się problem?

Z pozoru większość osób starszych, poza wiekiem, nie różni się niczym od innych partnerów do rozmowy. Niemniej, należy pamiętać o tym, że czasy się zmieniają i dla osób, które swoją młodość przeżywały w zupełnie innych realiach, obecne uwarunkowania bywają niezrozumiałe. Nie należy więc pewnych terminów traktować jako oczywistych, lecz ze spokojem osobie starszej wytłumaczyć o czym mowa. Opieka nad osobami starszymi wymaga bowiem wyrozumiałości, ale też zaangażowania. Dbałość o klarowną komunikację zaowocuje, jednak potrzeba na to czasu.

Często problem komunikacji z seniorem bierze się z odmiennego tempa wypowiadanych myśli. Osoby młodsze niekiedy odbierają takie zachowanie jako ignorancję czy złośliwość. Warto jednak wziąć pod uwagę, że mózg osoby starszej nie pracuje już tak sprawnie, jak u osób młodych. W związku z tym muszą oni poświęcić więcej czasu, aby zrozumieć komunikat, ale też sensownie na niego odpowiedzieć.

Jak rozwiązać problem komunikacji z seniorem?

W związku z tym, że w podeszłym wieku organizm ludzki nie pracuje jak za młodu, konieczne jest dostosowanie warunków rozmowy do potrzeb seniora. Jeśli słabiej słyszy – wyklucz z otoczenia rozpraszacze (np. radio, telewizor), mów wolno i głośno, nie denerwuj się, kiedy należy coś powtórzyć. Jeśli ma problemy z mową – daj czas, okaż cierpliwość i zrozumienie, obserwuj komunikaty niewerbalne. Jeśli wolniej kojarzy pewne fakty – nie bój się wyjaśniać, tłumaczyć i rozwijać swoją myśl. Rozwiązaniem jest więc wykazanie inicjatywy.

Problemy z pamięcią, postępujący niedosłuch czy zaburzenia mowy przyczyniają się do problemów ze wzajemnym zrozumieniem. Opieka nad osobami nie jest prostym zadaniem, jednak wykazując się wyrozumiałością dla seniora, można wiele osiągnąć. Warto więc obserwować zachowanie osoby starszej i dawać jej tyle czasu podczas rozmowy, ile wymaga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *